Konkurs urbanistyczno-architektoniczny na opracowanie projektu koncepcyjnego obejmującego dworce PKP i PKS wraz z terenami przyległymi w Koszalinie - Przystanek Koszalin. 1. Założenia wejściowe
Związanie strukturalne związanie terenów opracowywanych z miastem, w szczególności poprzez:
Realizacja kierunków i priorytetów rozwojowych miasta i województwa, w tym m.in.:
2. Idea
3. Relacje przestrzenne, funkcjonalne i programowe z otoczeniem
4. Układ i obsługa komunikacyjna
Dotychczasowy układ drogowy w ciągu Alei Armii Krajowej w okolicach dworców zajmuje dużą powierzchnię i stanowi istotną barierę przestrzenną odcinającą tereny wokół dworców od centrum miasta. Celem wprowadzonych zmian jest:
Aleja Armii Krajowej zostaje zwężona w liniach rozgraniczających przy zachowaniu parametrów ulicy klasy „G”. Wprowadzone zostają dwa ronda turbinowe z sygnalizacją świetlną. Pierwsze rondo na przecięciu Al. Armii Krajowej z ul. Zwycięstwa, drugie Al. Armii Krajowej z ul. Jana z Kolna łącząc się z istniejącą organizacją ruchu. Pojazdy są w naturalny sposób kierowane na odpowiednie wyloty ronda, co zmniejsza ryzyko kolizji. Przejścia dla pieszych przy rondach są dwuetapowe sterowane sygnalizacją świetlną Zaprojektowana zostaje nowa ulica biegnącą wzdłuż torów kolejowych (pomiędzy projektowanym kompleksem dworcowym, a torami kolejowymi) od ul. Zwycięstwa do ronda na skrzyŜowaniu ulic Al. Armii Krajowej i Jana z Kolna. Zadaniem tej ulicy jest przejęcie ruchu związanego z obsługą samochodową dworców PKS, PKP, części biurowej i usługowej zlokalizowanych w nowej zabudowie. Ponadto wprowadzona zostaje ulica/wjazd serwisowy z północnego fragmentu Al. Armii Krajowej, którego głównym zadaniem jest obsługa powierzchni usługowych. Ulica/wjazd ten jest jednocześnie drugim wjazdem na parkingi podziemne. Do kompleksu Parku Naukowo – Technologicznego dojazd możliwy jest w istniejących zjazdach z ul. Szczecińskiej. Schemat układu komunikacyjnego przedstawiono na planszach konkursowych. Piesi Dla ruchu pieszych, poprzez odpowiednie ukształtowanie brył budynków i zagospodarowania terenu, wyraźnie wyznaczone zostały główne cele i kierunki komunikacyjne. Przyjezdni PKP kierowani są poprzez budynek dworca, hol główny, na plac dworcowy, który jest swego rodzaju węzłem komunikacji pieszej. Przyjezdni PKS mogą bezpośrednio skierować się w stronę miasta bądź do budynku dworca, holu główny do dworca PKP lub na plac. PasaŜerowie MZK prowadzeni są bezkolizyjnie, z przystanków autobusowych na plac dworcowy i dalej do dworców PKP - PKS albo do centrum miasta, bezpośrednio albo kładką nad Al. Armii Krajowej. Ścieżki po budynkach kompleksu dworcowego prowadzą do kładki biegnącej przy wieży ciśnień (adaptowanej na kawiarnię) na międzytorze do kompleksu Parku Naukowo – Technologicznego, a tam wzdłuż ekspozycyjnych elewacji funkcji lokalizowanych w obrębie Parku do ul. Szczecińskiej. Autobusy PKS Autobusy PKS wjeżdżają od ul. Zwycięstwa, następnie kierują się na teren dworca PKS. Przejeżdżają obok stanowisk dla przyjeżdżających i kierują się albo na stanowiska odjazdów albo na plac postojowy. Ze stanowisk odjazdowych autobusy wyjeżdżają w kierunku północnym, do ronda na skrzyżowaniu ulic Al. Armii Krajowej i Jana z Kolna, gdzie włączają się do ruchu miejskiego. Autobusy MZK Autobusy MZK jadą wzdłuż Al. Armii Krajowej. Przystanki zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie placu dworcowego choć na niższym poziomie niż sam plac. System pochylni, schodów i winda prowadzą z poziomu przystanków na plac dworcowy i do centrum handlowo – usługowego. Kolor TAXI Taksówki wjeżdżają od ul. Zwycięstwa, przed tylnym wejściem na dworzec od strony zachodniej (od strony torów kolejowych) wydzielony został dla nich specjalny pas postojowy. Auta Samochody osobowe mogą podjeżdżać pod dworzec od strony ul. Zwycięstwa, z ronda na skrzyżowaniu Al. Armii Krajowej i ul. Jana z Kolna projektowaną ulicą biegnącą po zachodniej stronie kompleksu dworcowego. Zaprojektowany został podjazd pod wejście na dworzec i daje zjazd na parking wielopoziomowy w budynku handlowo - usługowym. Do kompleksu Parku Naukowo – Technologicznego dojazd możliwy jest w istniejących zjazdach z ul. Szczecińskiej.